تبلیغات
توسعه روشهای آموزشی مبتنی بر سرگرمی و اسباب بازی - نقش فعالیت های فکری و حرکتی در کودک-اسباب بازی جفت دوزك- برای آموزش 4 عمل اصلی ریاضی ابتدایی(+-×÷)
تلفن سفارش كالا: 09362818567 - 34813103-026 ارسال برای سراسر ایران


ej6wc4bxrpybr21irmas.jpg                       9746totb5608wdevb6aa.jpg
سرزمین آریا(1) تاریخ ایران باستان                          جوبین تو ( جغرافیای طبیعی ایران)
كلاسهای چهارم و پنجم + اول راهنمایی               كلاسهای چهارم و پنجم + اول راهنمایی
قیمت: 1000تومان  عمده :700 تومان                    قیمت: 700 تومان   عمده: 500 تومان

نقش فعالیت های فکری و حرکتی در کودک

 

مقاله شماره اول

انسان نیاز به حرکت و جنبش دارد و بازی بخش مهمی از این نیاز است.

illgshbxyu8ksxcvok0.jpg

اسباب بازی جفت دوزك- برای آموزش 4 عمل اصلی ریاضی ابتدایی(+-×÷)

قیمت : 1000 تومان    عمده(بالای 100 عدد): 700 تومان
+هزینه پست یا ترمینال

هر فرد برای رشد ذهنی و اجتماعی خود، نیازمند اندیشه و تفکر است و بازی خمیر مایه این تفکر و اندیشه است.

آمادگی جسمی و روحی برای مقابله با مشکلات بخشی از فلسفه ی بازی کودکان است، بنابراین ...


بازی هر چه گسترده تر، پیچیده تر و اجتماعی تر باشد کودک از مصونیت روانی بیشتری برخوردار می شود. کشف دنیای اطراف بخش دیگری از فلسفه بازی است که کودک حس کنجکاوی خود را از این طریق ارضا می کند. 

بازی تن و روان کودک را ایمنی می بخشد و مسؤولیت های اجتماعی و اقتصادی را که در آینده باید بدوش کشد، به او می آموزد. کودک با بازی کردن موقعیتی بدست می آورد تا اعتقادات، احساسات و مشکلات خود را پیدا کند و مهارت های زندگی را بیاموزد.

رابرت وایت می گوید: «ساعات زیادی را که کودکان صرف بازی می کنند نمی توان به هیچ وجه تلف شده تلقی نمود، بازی ممکن است شادی بخش باشد ولی در دوران کودکی یک کار جدی است ». بدون تردید بازی بهترین شکل فعالیت طبیعی هر کودک محسوب می شود.

illgshbxyu8ksxcvok0.jpg

تعریف بازی :

به هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدف داری که به صورت فردی یا گروهی انجام پذیرد و موجب کسب لذت و اقناع نیازهای کودک شود، بازی می گویند. 

illgshbxyu8ksxcvok0.jpg

نقش بازی در رشد اجتماعی کودک:


موجب ارتباط کودک با محیط بیرون می شود و دنیای اجتماعی او را گسترش می دهد. موجب شکوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت می شود. همکاری ، هم یاری و مشارکت کودک توسعه می یابد. با رعایت اصول و مقررات آشنا می شود. همانند سازی با بزرگسالان را می آموزد. با مفهوم سلسله مراتب آشنا شده و آن را رعایت می کند. رقابت را می آموزد و شکست را بطور واقعی تجربه می کند. قدرت ابراز وجود پیدا می کند و از ترس، کمرویی و خجالت بیهوده رها می شود. حمایت از افراد ضعیف را می آموزد. 


نقش بازی در رشد عاطفی کودک: 


نیاز به برتری جویی را ارضا می کند. موجب ابراز احساسات، عواطف ، ترس ها و تردیدها ، مهر و محبت ، خشم و کینه و نگرانی ها می شود. تمایل به جنگجویی و ستیزه گری را کم می کند. « برون نگری» کودک را افزایش می دهد.

نقش بازی در رشد جسمی کودک :

موجب رشد هماهنگ دستگاهها و اعضای مختلف بدن می شود. باعث تقویت حواس کودک می شود. نیرو و انرژی بدن را به بهترین شکل مصرف می کند. کودک به توانمندی های فکری و بدنی خود آگاهی پیدا می کند. 


نقش بازی در رشد ذهنی کودک :


در یادگیری زبان نقش بسزایی دارد. در رشد هوشی کودک بسیار مؤثر است. با مفاهیم ساخت، فضا و شکل آشنا می شود. رفتارهای هوشمندانه کودک تقویت می شود. موقعیت استفاده از قوه تخیل در کودک به وجود می آید. زمینه بهتری برای تفکر فراهم می کند.

انواع بازی ها:

کودکان روحیات متفاوتی دارند و با توجه به ویژگی های خود، بازیهای مختلفی را تجریه می کنند.
عواملی که در انتخاب نوع بازی کودکان دخالت دارند عبارتند از : 
تفاوت های فردی، میزان سلامتی، سطح رشد جسمی و حرکتی، بهره هوشی، جنسیت، خلاقیت، فرهنگ خانواده و موقعیت جغرافیایی بر همین اساس بازی به انواع گوناگون تقسیم می شود:


۱- بازی های جسمی :

از قدیمی ترین نوع بازی هاست، به ابزار مخصوص نیازمند است ، هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی انجام می شود، برای مصرف انرژی اضافی بدن و نجات یافتن از خستگی و کسالت بسیار مفید است و رفتارهای نا آرام و پرخاشگری توأم با عصبانیت کودک را کاهش می دهد.

 
۲- بازی های تقلیدی :

 کودک به تقلید نقش هایی می پردازد که آنها را باور کرده است. معمولاً بهترین شخصیت ها برای شروع ایفای نقش ، والدین، برادران ، خواهران و دوستان هستند. کودک از ایفای نقش آنان لذت برده و تجربه کسب می کند. در دوره ی دبستان بیشتر نقش معلمان را تقلید می کند، در حالی که در دوره ی نوجوانی از تقلید رفتار بزرگسالان دوری می کند و به تقلید رفتار همسالان می پردازد که این خود آغازی است برای هماهنگی و همسو شد با گروههای اجتماعی و ایفای نقش های واقعی زندگی.



۳- بازی های نمایشی :

کودک در تقلید از بزرگ ترها از لباس و وسایل مخصوص آن ها نیز استفاده می کند، مانند پسر کوچکی که کت پدر را به تن کرده، عینک او را به چشم می زند و یا دختر بچه ای که کفش پاشنه دار مادر را پوشیده و به زحمت راه می رود. 

۴- بازی های نمادی:

زمانی که کودک دستیابی به ابزار و وسایل مورد نیاز خود را غیر ممکن می بیند، نیازها و آرزوهای خود را با استفاده از وسایل نمادین و از طریق بازی بیان می کند. برای مثال بر تکه ای چوب سوار شده، این طرف و آن طرف می رود، مانند این که سوار بر اسبی شده و آن را هدایت می کند. این نوع بازی ها یکی از بهترین شیوه های بازی درمانی محسوب می شوند.

۵- بازی های آموزشی :

مهمترین وسیله آموزش کودک ، استفاده از وسایل بازی مناسب است، مانند مکعب های چوبی که کودک با جور کردن و دسته بندی کردن آنها می تواند با مسائل اساسی اما ساده و آسان ریاضی آشنا شود. از خانه ی کوچک اسباب بازی برای آشنا کردن کودک با واقعیت های موجود زندگی می توان استفاده کرد. بازی های آموزشی موجب تقویت حواس و رشد قوای ذهنی و اجتماعی کودک می شوند، به شرط آن که سعی کنیم کنترل اصلی بازی در اختیار کودک باشد و جهت و مسیر آن را او تعیین کند.

۶- بازی های خلاقیتی :

کودک از طریق به وجود آوردن چیزی، عقاید و احساساتش را اظهار می کند ، مانند نقاشی، موسیقی ، خمیربازی، شن بازی و یا استفاده از لغات که او را قادر می سازد تا در آینده داستان شعر و نمایش نامه بنویسد.

عوامل مؤثر در بازی جنسیت:

دختران و پسران اوایل به یک نوع بازی علاقه نشان میدهند. اما با توجه به نگرش های فرهنگی جامعه از حدود سنین 7 تا 9 سالگی دختران به بازیهای آرام تر با پرخاشگری کمتر و کلامی رو می آورند و بازی های جسمانی و با پرخاشگری بیشتر در پسران افزایش می یابد.

سن: یکی از فاکتورهای مهم در بازی است. در سنین اولیه کودکان اکثراً با بدن خود بازی می کنند، کودکان 3 تا 5 ساله با بازی های انفرادی سرگرم می شوند. در نوجوانی بازی های گروهی اهمیت بیشتری میابند.

هوش: بازی کودکان باهوش از تنوع و خلاقیت بیشتری برخوردار است. هم چنین بازی های سازنده و اکتشافی در آن ها بیشتر دیده می شود. افراد باهوش اغلب نقش رهبر را بر عهده می گیرند.

محیط: محیط زندگی نیز از عوامل مؤثر در بازی است. به عنوان مثال کودکان روستایی بیشتر بازی هایی دارند که در ارتباط با تقویت حواس است. در صورتی که بازی با اسباب بازی در کودکان شهری بیشتر است. 

با سپاس از والدین گرامی و شما خواننده محترم

منتظز مقالات بعدی ما باشید...




برچسب ها: بازی، آموزش، ریاضی، تلفن سفارش كالا: 09362818567 4813103-0261 برای سراسر ایران، اسباب بازی جفت دوزك، بازی جفت دوزك، جفت دوزك، بازی ریاضی جفت دوزك، 09353317392،

 
 
 

 
.: Professional Themes in SWEET KISS :.
SWEET KISS